Bedriften din har kanskje en nettside som samler trafikkdata via Google Analytics? Kanskje dere også har satt opp Google Ads og kampanjer på Facebook og Instagram? Hvordan stiller det seg da med personvernet?
For å overholde personvernreglene når du bruker Google Ads, Meta-annonser og Google Analytics GA4, må du:
Implementere samtykkemodus:
Samtykkemodus tilpasser datainnsamling etter brukernes samtykke. Dette er viktig for verktøy som Google Ads og GA4, som samler data om hvordan besøkende bruker nettsiden din. Ved å implementere samtykkemodus vil du sikre at datainnsamlingen skjer i samsvar med brukerens samtykke.
Skaffe gyldig samtykke:
I områder som EU er det krav om å innhente eksplisitt samtykke fra brukerne før du sporer deres atferd med Google Analytics eller målretter annonser via Google Ads og Meta. Dette kan du gjøre ved å bruke et pop-up vindu (cookie-banner) som informerer om hvilke typer data som samles inn og lar brukeren velge hva de ønsker å godta.
Oppdatere personvernerklæringen:
Sørg for at nettsidens personvernerklæring inneholder informasjon om hvilke data du samler inn, formålet med datainnsamlingen, hvilke verktøy (som Google og Meta) som brukes, og hvordan brukerne kan endre sine innstillinger eller trekke tilbake sitt samtykke.
Anonymisering av data:
I Google Analytics GA4 kan du aktivere anonymisering av IP-adresser for å redusere risikoen for identifiserbare data. Dette hjelper deg med å overholde GDPR-kravene og styrker personvernet til besøkende.
Ved å ta disse stegene sikrer du at datainnsamlingen din er i samsvar med personvernlovgivningen og at brukerne har kontroll over egne data.
Ønsker du hjelp til å sette opp samtykkemodus på din nettside? Ta kontakt med oss!